Friday, January 29, 2010

Buat Sahabat Kepimpinan Sekalian


Seminggu sudah berlalu pilihan raya kampus di Usim. Kepada sahabat-sahabat yang baru mendapat mandat kepimpinan pada tenure kali ini dirakamkan ucapan tahniah dan kepada mereka yang kurang bernasib baik jangan putus asa kerana sahabat sekalian sudah berusaha sebaiknya. Kemenangan dan kekalahan lumrah dalam kehidupan.

Sahabat-sahabat sekalian. Sekarang bukan soal untuk bermegah-megah dengan kemenangan mahupun berdukacita dengan kekalahan namun pandanglah ke depan sahabat-sahabat sekalian. Amanah yang diletakkan di pundakmu saat ini. Bagaimana hendak menguruskannya? Ini yang harus dipersoalkan.

Amanah merupakan sesuatu yang berat. Usah fikir soal populariti memegang jawatan. Usah fikir soal duit yang ditaburkan. Usah fikir soal kedudukan dan sebagainya namun fikir soal perubahan yang dicanangkan. Soal perubahan merupakan pokok perbincangan. Inilah masanya untuk memaksudkan perubahan yang sering dilaung-laungkan itu. Fikir strategi canangan perubahan yang bakal dibawa pada tenure kali ini. Pelajari tiap kekurangan yang berlaku pada sesi yang lalu iktibarkan pada sesi kali ini.

Sahabat sekalian. Angin perubahan sudah mula bertiup kencang di Usim. Buktinya, saatnya semasa Kuasa Perubahan Al-Fateh tempoh hari, turut disusuli Wacana Istinba': Isu kalimah Allah yang menyaksikan mahasiswa mulai 'berubah'. Perubahan dari sudut cara fikir dan tindakan mahasiswa itu sendiri. Kelihatan program berbentuk perbincangan ilmiah dan akademik makin bertapak di Usim. Alhamdulillah. Satu petanda baik sebenarnya. Mahasiswa sudah 'celik' akan peranan mereka sebagai agen perubahan.

Jadi, peranan sahabat kepimpinan sekalian, pasakkan seutuhnya 'perubahan' dalam minda setiap mahasiswa dan mahasiswi di Usim ini. Terus berjuang di lapangan antum berada saat ini. Antum ta'lamuna biumuri dunyakum. Gunakan platform ini sebaiknya. Maksudkan setiap perubahan yang ingin dibawa. Kami sentiasa menyokong apa jua yang kalian hasratkan.

Sirru a'la himamil a'liyah....


No comments:

Post a Comment