Tuesday, December 8, 2009

Murtad : Jangan Dipandang Sepi

Alhamdulillah. Dapat lagi menghirup nikmat Iman dan Islam pada hari ini. Dua nikmat yang cukup besar dianugerahkan Allah kepada kita. Di kala ada dalam kalangan manusia saat ini masih lagi tercari-cari siapa pencipta mereka, kita terlebih dulu mengecapi nikmat Iman dan Islam. Alhamdulillah, syukur. Moga Allah memandu jalan bagi mereka yang mencariNya.

Mendengar kuliah Maghrib pada malam ini cukup menggusarkan hatiku. Antara lain pengisiannya adalah berkenaan gejala murtad dalam kalangan remaja pada masa kini. Pendedahan demi pendedahan yang dibongkarkan oleh ustaz amat megejutkan para pendengar. Apa tidaknya saban tahun demi tahun gejala keluar agama ini bukan makin berkurangan bahkan kian meningkat.

Lebih mengejutkan kita adalah mereka yang mutad bukan daripada kalangan orang yang tak tahu perihal solat, pahala dan dosa, syurga mahupun neraka tetapi daripada mereka yang celik agama. Lahirnya Islam. Dibesarkan dalam suasana Islam. Ibu bapanya orang yang faham Islam. Namun sampai satu ketika boleh terpacul di bibir mereka untuk keluar daripada Islam. Nau'zubillah.

Sedih mengenangkan apa yang berlaku kepada para remaja kita pada hari ini. Golongan mahasiswa khususnya. Mereka adalah sasaran utama para missionary Kristian. Modus operandinya sangat mudah. Jerat mereka adalah cinta. Cinta merubah segala-galanya. Demi cinta sanggup digadaikan maruah dan agama. Demi cinta sanggup berpisah keluarga. Justeru, para mahasiswa sekalian, berhati-hati dengan jerat cinta dengan mereka yang bukan Islam ini.

Hakikatnya gerakan missionary Kristian ini telah lama berjalan. Samada kita sedar ataupun tidak mereka akan terus berusaha untuk menyesatkan anak muda Islam khususnya. Ya, mungkin dalam kalangan kita ada yang berkata tak mungkin aku atau sanak saudaraku boleh terjebak dalam kes sebegini. Tak perlu khuatir. Soalnya, siapa yang boleh jamin? Mungkin hari ini tiada kes murtad berlaku di tempat kita tapi esok lusa macam mana. Ingatlah firman Allah yang bemaksud, "tidak akan redha orang Yahudi dan Nasrani ke atas kamu sehingga kamu mengikuti ajaran mereka".

Justeru, betapa pentingnya kita bersyukur atas nikmat Iman dan Islam yang kita kecapi selama ini. Sedarlah berapa ramai manusia yang masih lagi mencari-cari Tuhan mereka. Peliharalah Islammu sebaiknya. Jangan biarkan seorang pun daripada kita terjerat dengan rancangan musuh Islam ini. Dan ingatlah tatkala Nabi Ibrahim pun berwasiat dengan ugama itu kepada anak-anaknya, dan (demikian juga) Nabi Yaakub (berwasiat kepada anak-anaknya) katanya: "Wahai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih ugama (Islam) ini menjadi ikutan kamu, maka janganlah kamu mati melainkan kamu dalam keadaan Islam"-mafhum ayat 132 surah Al-Baqarah.

No comments:

Post a Comment